Det er sørme, det sandt, det er december 🥶og det er tiden hvor DcH-Aabenraa holder juleferie. Men det er ikke alle i DcH-Aabenraa som holder ferie. De frivillige vi har i instruktørkredsen, de forskellige udvalg eller i bestyrelsen holder faktisk aldrig fri for der er altid eller andet som skal gøres klar til det næste som skal ske i vores forening.
Ildsjæle
Vi har en del ildsjæle i vores forening, men vi kunne godt ønske og nogle flere. Du kan blive vores nye ildsjæl hvis du tænker du kan bidrage med noget extra til vores lille forening så skrev en mail til Formand@dch-aabenraa.dk
Men… vi skal også finde årets ildsjæl 2025, hvis du går og tænker denne person har gjort noget rigtig godt for Dch-Aabenraa. Så skriv et par ord om personen og hvorfor du tænker denne person fortjener et extra skulderklap.
Ildsjælen bliver udnævnt til vores Fællesspisning/Generalforsamling mandag 26/01-2026
Skriv dit ildsjæle forslag til formanden Seneste den 1. januar 2026
Nytårsevent D. 31. december 2025.
Eventudvalget laver et event til den 31. december 2025 I Lerskov plantage.
Det er en rigtig god ide at deltage fordi trætte hunde får det bedste nytår 
I kan finde eventet på vores hjemmeside www.dch-aabenraa.dk under event eller bruge dette link:
https://dch-aabenraa.dk/cms/ProfileEventEnrollment.aspx?EventID=121
Husk at være logget ind på din profil når du tilmelder dig. hvis du har brug for hjælp til at tilmelde dig event Så skriv til Ege på it@dch-aabenraa.dk
Fællesspisning/Generalforsamling mandag den 26 januar 2026 kl. 18.00-21.00
Vi vil gerne invitere til Fællesspisning inden årets generalforsamling. Så tag din bedre halvdel med til ”gratis” aftensmad på Damms gård Rejsestalden, Gråstenvej 12 i Felsted.
Efter Fællesspisning er din bedre halvdel velkommen til at blive, men har dog ikke stemme eller tale ret. Vi vil meget gerne høre fra din bedre halvdel hvis der tænkes at de ønsker at tilbyde hjælp til en del af vores frivillig arbejde i DcH-Aabenraa. Så send meget gerne en mail til formand@dch-aabenraa.dk seneste mandag den. 5 januar 2026
Generalforsamling er ikke kun en aften hvor man kan blive stemt ind i en bestyrelse, men også en aften hvor du kan være med til at sikre at der i fremtiden er en forening som hedder DcH-Aabenraa.
Men det er ingen hemmelighed at uden en bestyrelse er der ingen DcH-Aabenraa. Det er det som Dch-Danmark har valgt at der udover vores fantastiske instruktør der bruger meget af deres fritid på pladsen Helt gratis, skal der være en bestyrelse for at vi kan drive en forening igennem DcH-Danmark.
Det sidste års tid har vi haft en bestyrelse, hvor der desværre ikke har været nogen suppleanter. Dette kunne vi RIGTIG godt tænke os at der kom ind i år. Bestyrelsen har lagt vandret det sidste år og derfor tænker vi også at det giver mening med lidt extra hænder.
Hvem står på valg I år?
Formanden vælges for 2 år:
Formanden deltager i ca. 6 møder i DcH-Aabenraa og ca. 4-5 møder i kredsen Årligt. Formanden har ansvar for at retningslinjerne overholdes imellem DcH-Danmark/kreds4/Aabenraa kommune.
Der ligger også et ansvar i at økonomien hænger sammen i samarbejde med DcH-Aabenraa kassereren.
Ansvar for at vores instruktør/aspiranter for viden om de forskellige kurser der kan tages i DcH og tilmelde dem til disse.
Formand er tovholder for at der i bestyrelsen er et godt samarbejde og at alle ved hvilke opgaver de har. og at vi i fællesskab løfter alle bestyrelses opgaver i flok
Formanden søger Fonde og puljer til gavn for foreningen. Er hovedansvarlig i Sponsorudvalget.
I forbindelse med at der er en masse små opgaver, er formanden altid ansigtet udadtil.
Bestyrelsesmedlem for 2 år:
I år er der 1.stk bestyrelsesmedlem på valg. Hvad et bestyrelsesmedlem skal lave i løbet af disse 2 år, besluttes til det første bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen. Det kan være disse opgaver:
Næstformand: en næstformand skal være tovholder for at formandsopgaver bliver udført når formanden er forhindret. Denne har ligeledes ansvar for at følge op på problemstillinger der kan forekomme i Foreningen.
Sociale medier ansvarlig: har ansvar for at der bliver lavet opslag på Facebook. At alle event bliver delt der og lagt på de Facebook grupper der er. Der er også et ansvar i at tilføje eller fjerne de som har adgang til vores Facebook. Vi har ligeledes en instagram som ikke bliver brugt meget pt. Men måske den kan blive et hit på sigt. At de billeder som bliver sendt, også bliver lagt i vores galleri på vores hjemmeside.
It-Ansvarlig: er den som hjælper vores medlemmer med problemer med deres login eller andet. Der gennemgås også ca. 2 gange i året om der skal være ændringer på vores hjemmeside og dette fremlægges på et bestyrelsesmøde.
Sekretær: Skriver altid referater til bestyrelsesmøder og generalforsamlinger samt det er dennes ansvar at der bliver sendt en dagsorden ud i tide til de forskellige møder. At alle referater ligger tilgængeligt på hjemmesiden både i menuen og i arkiv Bestyrelsesmøder.
Andet: der ligger en masse små opgaver i bestyrelsesposterne men disse fordeles sammen med de 2 suppleanter der forhåbentligt kommer ind
2 stk. Suppleantposter for 1 år.
Suppleanter er til hvis det skulle ske at et af vores bestyrelsesmedlemmer har brug for længere fravær. Som noget nyt vil suppleanter i Dch-Aabenraa blive inddraget i det frivillige arbejde som der er i en bestyrelsespost, det vil sige at disse kan få nogle små ansvarsområder som de skal varetage. Suppleanter deltager altid i vores Første møde efter generalforsamlingen. Derefter er de meget velkomne til at deltage i de resterede møder
2 stk. revisor for 1 år.
Vores revisor har kun den ene post, når vores årlige regnskab skal gennemgås 1 gange om året. Dog kan de forlange at få indsigt i regnskabet i løbet af året.
1 stk. revisor suppleant for 1 år.
Revisor suppleant træder til, hvis en af vores revisorer bliver forhindret i at varetage opgaven.
Mere info .
Hvis du/I gerne vil opstille eller genopstille til en af disse poster, så skriv til vores formand på
Formand@dch-aabenraa.dk
Din bedre halvdel er nemlig også velkommen til at stille op til en af posterne. Hvis I har flere spørgsmål så skriv endelig!!
Dog skal I huske at De som ikke er medlemmer af DcH-Aabenraa har ikke stemme eller taleret til vores Generalforsamling. (Kun Der hvor I skal præsentere jer selv)
Invitationen kommer til at ligge under event på vores hjemmeside www.dch-aabenraa.dk og du får også invitationen i din mail boks i løbet af december.
Vi glæder os til at se dig/jer til en hyggelig aften.
Event med succes .
Efterårsfesten/Lokal konkurrence: Vores efterårsfest ligger altid den sidste lørdag i oktober. I 2026 falder denne lørdag desværre sammen med Halloween 🎃så vi ved ikke rigtig om festen bliver flyttet lidt i 2026. Da Halloween i Danmark er blevet en lige så stor dag som fastelavn og det ville betyde at vores børnefamilier ikke møder op.
I år havde vi valgt at der skulle være en lille fest på pladsen for hundene. Det var Jens som havde lavet en lokal konkurrence med dch-program. Der var 13 hunde tilmeldt og alle syntes det var max sjovt at være med selvom alle blev meget våde både de 2 og 4 benede 🙄
Festen om aftenen blev holdt på Nygadehuset , der var desværre kun 18 tilmeldte . men selvom der var så få, blev det til en rigtig hyggelig aften med dejligt mad fra Ritas Køkken.
Der var 3 jubilar i år . Johanne med 10 år , Pia med 30 år og Jytte med 40 år .
Kreajulegave dag.
vi var 10 kreative mennesker og der var rigtig gang i de kreative hjerner. Der blev lavet loppe halsbånd med loppeperler og vi glæder os til at høre om de virker? der blev lavet snuse brikker og trækkelegetøj og til middag blev der serveret hjemmebagte boller og pizza snegle. Vi var så opslugt af vores projekter at vi forsatte en time mere end det var beregnet... Superhyggelig med hyggelig julemusik
Johanne og Jeg er blevet enig om at holde denne Jule krea dag hvert år i november.
Juleafslutning.

Taler billedet næsten ikke for sig selv ?🎄 30 mennesker var mødt op til en super hyggelig aften . med forskellige poster og danse om juletræet og afslutning med glögg og æbleskiver ..
December måned er den værste for vores hunde 😖
Det er helt naturlig adfærd for hunde at udvise angst overfor høje, ukendte lyde og store lysglimt. For nogle dyr er der ingen eller en meget lille reaktion, mens det for andre kan være en vedvarende angst, der udløses allerede af mørkets frembrud eller af det første lille knald langt borte.
Det kan betyde at hele december er en svær tid for dyret og det er derfor vigtigt, at vi aktivt gør noget, for at dyret får det bedre. Ofte kan der være stor forskel mellem racer på, hvor lysfølsomme de er. Dette er fordi racer er avlet med forskellige formål og derfor også har forskellige tærskler for, hvor meget de reagerer i forhold til lyd.
Tidlig træning
Allerede tidligt i livet skal vi introducere fyrværkerilyde og høje, uventede lyde for vores hunde, under kontrollerede forhold. Det kaldes lydtræning og det kan forløbe på mange forskellige måder.
Start træning allerede når din hund er hvalp. Her er et par tip til, hvordan træningen kan foregå:
På YouTube kan man finde mange forskellige fyrværkeri-videoer, som kan afspilles ved høj volumen og på den måde vænne din hund til lydene fra nytårsaften.
Man kan også "tabe" ting på et hårdt gulv, så det giver et højt og pludseligt knald. Start med træskeer og gå gradvist videre med ting der larmer mere og mere. Sørg hele tiden for at lyden ikke bliver så voldsom, at den udløser angst hos hunden. Det er vigtigt at bygge træningen gradvist op.
Det kan også være god træning, at dyret selv får lov til at lave larm og derved kan kontrollere lyden. Det kan man eksempelvis opnå ved at lade hunden spise af skåle, der larmer eller lade den finde godbidder under metaldåser, der larmer når de vælter.
Ikke receptpligtig medicin & kosttilskud
Der findes flere forskellige former for naturmedicin, der med fordel kan bruges op til nytår. Fælles for disse er at brugen skal startes tidligt, ofte 2-4 uger før selve nytårsaften.
Naturmedicin kan kombineres med både træning og anden medicinering. Spørg din dyrlæge for råd og anbefalinger.
Medicinering selve nytårsaften
Hvis din hund er voldsomt angst nytårsaften, kan medicin være en stor hjælp på selve dagen og være med til at forebygge at dyret bliver yderligere angst fremover.
Alt medicin er receptpligtigt og du skal derfor tale med dyrlægen inden. Der er i dag mange forskellige typer af medicin, så det vil oftest være muligt at finde det rette produkt til netop din hund. Giv aldrig dine dyr medicin, der er beregnet til mennesker! Dit dyr kan reagere helt anderledes end forventet.
Nytårsaften for hunden
På selve dagen er det vigtigt, at du lufter din hund grundigt og i god tid, inden det bliver mørkt. Sørg for at din hund bliver træt og er velstimuleret.
Tidligt på dagen
Du kan eksempelvis gå lange ture, lave sporarbejde, lade din hund søge godbidder eller træne andre ting. Sørg ALTID for at have snor på din hund, hvis den bliver bange og stikker af. Plejer du at gå med løst halsbånd, så spænd det et hul ind. Går du med sele, så dobbelttjek at din hund ikke kan trække sig bagud af den. Hvert år er der hunde, der bliver forskrækkede og stikker af fra deres ejer!
Når festlighederne går i gang
Undgå at fyre bordbomber og lignende af i løbet af aftenen. Træk alle gardiner for og spil musik, så bragene sløres en smule.
Sørg for at hunden har et roligt og mørkt sted, den kan trække sig tilbage. Nogle hunde vil gerne gemme sig under en sofa eller et bord, andre vil gerne gemme sig på badeværelset. Det er helt fint, lad endelig hunden gøre dette.
Tilbyd hunden tæpper den kan grave og gemme sig i. Nogle hunde vil gø ad bragene, og det hjælper ikke at skælde hunden ud. Afled den i stedet med lidt godbidder.
Det kan være en idé at have nogle gode tyggeben og godbidder på lager. Så kan du aflede hunden, når det brager mest. Nogle hunde bliver dog så angste, at de ikke vil tage imod mad.
Skal du lufte din hund løbet af aftenen, så luft den i starten af dronningens nytårstale (omkring kl. 18). Her vil mange danskere sidde foran skærmen og der vil derfor typisk være mindre brag. Luft KUN med snor! Er din hund meget bange for bragene, så vil den dog typisk slet ikke have behov for eller lyst til at blive luftet.